29 września br. odbyła się konferencja inaugurująca cykl konferencji „Polska pięknieje – wiedza czyni cuda,
czyli jak stworzyć i wypromować dobre projekty turystyczne”
Na co z takim zainteresowaniem patrzą uczestnicy pierwszej konferencji „Polska pięknieje – wiedza czyni cuda”...? Wprawdzie tylko prezentacja realizacji projektu Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej w Zabrzu wymagała założenia trójwymiarowych okularów, ale cała katowicka konferencja „Zauroczyć turystę, czyli jak skutecznie promować atrakcje turystyczne” dotyczyła potrzeby tworzenia wielowymiarowych, innowacyjnych, kompleksowych projektów. I – co niezwykle ważne – bazujących między innymi na naturalnym i kulturowym bogactwie Śląska, w tym dziedzictwie przemysłowym.
treść strony, treść strony, treść strony.
W tematykę konferencji doskonale wpisywało się wystąpienie gościa specjalnego z Wielkiej Brytanii – Paula
Gilmana reprezentującego Międzynarodowy Zarząd Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ERIH – European
Route of Industrial Heritage), który opowiedział o doświadczeniach ERIH w budowaniu rozpoznawalnej marki.
Zachwycony śląskim potencjałem turystycznym Gilman stwierdził, że takiego zagęszczenia zabytków postindustrialnych nie ma w żadnym innym miejscu w Europie. Wykorzystanie tego potencjału może przyczynić się do tego, że np. zabrzański szlak zabytków poprzemysłowych z kopalniami Luiza i Guido może niebawem cieszyć się taką popularnością jak kopalnia w Blaenavon (południowa Walia), którą co roku odwiedza ponad dwieście tysięcy turystów. Zadbać o to zamierza Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, który przygotował pierwszą w Polsce strategię budowania marki regionu, wdrażaną pod hasłem „Śląskie. Pozytywna energia!”
Uczestnicy debaty „Promocja regionu, marketing turystyki – jak skutecznie budować wizerunek atrakcyjnego
województwa” kilkakrotnie podkreślali konieczność doceniania własnych - zasobów zgodnie z tym hasłem. Śląsk to
niezwykły, bardzo zróżnicowany pod względem turystycznym region. W jego obrębie mieszczą się liczne zabytki
poprzemysłowe, ale i piękne zamki, Jasna Góra, Beskidy, a nawet pustynia. Ten wachlarz możliwości przyciągnięcia
na Śląsk turystów trzeba jednak traktować jako całość, a kampanie promocyjne poszczególnych miast bywają
niespójne, co podkreślił Tomasz Stęplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Konferencji towarzyszyły dwa warsztaty: „Fundusze europejskie na turystykę i rewitalizację w województwie
śląskim i opolskim – podsumowanie pierwszych konkursów, praktyczne wskazówki dla wnioskodawców” oraz „Promocja
atrakcji turystycznych, miast i regionów z wykorzystaniem funduszy europejskich” (na przykładzie „Design Alive!”,
żywej galerii designu w Cieszynie – zwycięzcy I edycji konkursu „Polska pięknieje – 7 cudów unijnych funduszy”
w kategorii „Produkt promocyjny”).
Konferencja „Zauroczyć turystę, czyli jak skutecznie promować atrakcje turystyczne” odbyła się 29 września w
katowickim Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej SYMFONIA jako inauguracja cyklu konferencji „Polska pięknieje –
wiedza czyni cuda, czyli jak stworzyć
i wypromować dobre projekty turystyczne” organizowanego przez Fundację Pascal i firmę Smartlink na zlecenie
Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Cyklowi patronuje i uczestniczy w nim dziennik „Polska The Times”. Patronat nad katowicką konferencją objął
„Polska Dziennik Zachodni”.
fot: Wojciech Trzcionka/Agencja Presso