29 września br. odbyła się konferencja inaugurująca cykl konferencji „Polska pięknieje – wiedza czyni cuda, czyli jak stworzyć i wypromować dobre projekty turystyczne”

Na co z takim zainteresowaniem patrzą uczestnicy pierwszej konferencji „Polska pięknieje – wiedza czyni cuda”...? Wprawdzie tylko prezentacja realizacji projektu Europejski Ośrodek Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej w Zabrzu wymagała założenia trójwymiarowych okularów, ale cała katowicka konferencja „Zauroczyć turystę, czyli jak skutecznie promować atrakcje turystyczne” dotyczyła potrzeby tworzenia wielowymiarowych, innowacyjnych, kompleksowych projektów. I – co niezwykle ważne – bazujących między innymi na naturalnym i kulturowym bogactwie Śląska, w tym dziedzictwie przemysłowym. treść strony, treść strony, treść strony.

W tematykę konferencji doskonale wpisywało się wystąpienie gościa specjalnego z Wielkiej Brytanii – Paula Gilmana reprezentującego Międzynarodowy Zarząd Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ERIH – European Route of Industrial Heritage), który opowiedział o doświadczeniach ERIH w budowaniu rozpoznawalnej marki. Zachwycony śląskim potencjałem turystycznym Gilman stwierdził, że takiego zagęszczenia zabytków postindustrialnych nie ma w żadnym innym miejscu w Europie. Wykorzystanie tego potencjału może przyczynić się do tego, że np. zabrzański szlak zabytków poprzemysłowych z kopalniami Luiza i Guido może niebawem cieszyć się taką popularnością jak kopalnia w Blaenavon (południowa Walia), którą co roku odwiedza ponad dwieście tysięcy turystów. Zadbać o to zamierza Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, który przygotował pierwszą w Polsce strategię budowania marki regionu, wdrażaną pod hasłem „Śląskie. Pozytywna energia!”

Uczestnicy debaty „Promocja regionu, marketing turystyki – jak skutecznie budować wizerunek atrakcyjnego województwa” kilkakrotnie podkreślali konieczność doceniania własnych - zasobów zgodnie z tym hasłem. Śląsk to niezwykły, bardzo zróżnicowany pod względem turystycznym region. W jego obrębie mieszczą się liczne zabytki poprzemysłowe, ale i piękne zamki, Jasna Góra, Beskidy, a nawet pustynia. Ten wachlarz możliwości przyciągnięcia na Śląsk turystów trzeba jednak traktować jako całość, a kampanie promocyjne poszczególnych miast bywają niespójne, co podkreślił Tomasz Stęplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Konferencji towarzyszyły dwa warsztaty: „Fundusze europejskie na turystykę i rewitalizację w województwie śląskim i opolskim – podsumowanie pierwszych konkursów, praktyczne wskazówki dla wnioskodawców” oraz „Promocja atrakcji turystycznych, miast i regionów z wykorzystaniem funduszy europejskich” (na przykładzie „Design Alive!”, żywej galerii designu w Cieszynie – zwycięzcy I edycji konkursu „Polska pięknieje – 7 cudów unijnych funduszy” w kategorii „Produkt promocyjny”).

Konferencja „Zauroczyć turystę, czyli jak skutecznie promować atrakcje turystyczne” odbyła się 29 września w katowickim Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej SYMFONIA jako inauguracja cyklu konferencji „Polska pięknieje – wiedza czyni cuda, czyli jak stworzyć i wypromować dobre projekty turystyczne” organizowanego przez Fundację Pascal i firmę Smartlink na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Cyklowi patronuje i uczestniczy w nim dziennik „Polska The Times”. Patronat nad katowicką konferencją objął „Polska Dziennik Zachodni”.


fot: Wojciech Trzcionka/Agencja Presso